Hoofdstraat - algemeen

Hoofdstraat
Links de Twentsche Bank. Foto: Bavinck-Schuur.

Hoofdstraat
Moda Paris afgebroken in 2016. Foto Jan Vreugdenhil.

Hoofdstraat 88
Jaren 50. Rijwielhandel Free Horst. Archief: Yvonne Moreu-Horst.

Hoofdstraat 88
Waar nu de winkel van Van Essen is, was vroeger de winkel van Free Horst

Hoofdstraat 88
Rijwielhandel Free Horst. Deze foto is in 1937 gemaakt tijdens een feest van koningin Juliana, zal haar trouwdag zijn geweest. De non staat ter hoogte van de Twentsche bank, nummer 82. Archief: Yvonne Moreu-Horst.

Hoofdstraat 88
Rijwielhandel Free Horst. Archief: Yvonne Moreu-Horst.

Hoofdstraat
1953. De eerste verkeersbrigadiers van de Parkwegschool. Archief: Ton van den Berg.

Hoofdstraat
Ongeveer 1960. Foto: Bob Oldenhof.

Hoofdstraat
Foto: JanBavinck.
Dorpstraat wordt Hoofdstraat
De naam Dorpstraat is bij besluit van B&W en Gemeenteraad op 13 juli 1917 omgedoopt tot Hoofdstraat.

Hoofdstraat
Kruidenierswinkel J.C. Bogerd. Groeneweg hoek Groenedwarsweg. Archief: Emiel van Lier.

Hoofdstraat

Hoofdstraat
1932. Archief: Evert Pol.

Hoofdstraat
Oorspronkelijke Sparta-fabriek aan de Hoofdstraat in Apeldoorn. Foto: Stichting Historische Motor Documentatie)
1917:
Terwijl de eerste wereldoorlog volop aan de gang is, beginnen de heren Schakel, Verbeek en Krijgsman aan de Hoofdstraat in Apeldoorn een groothandel in rijwielen en rijwielonderdelen onder de naam "Verbeek & Schakel". Nog in hetzelfde jaar koopt Verbeek & Schakel van de firma Reuvers in Nijmegen de merknamen Sparta, Romein en Vaandel. Deze merken worden voor de engros ingekochte fietsen gebruikt.
1918:
L. Krijgsman trekt zich uit het bedrijf terug.
1920:
De firma begint met de productie van eigen fietsen, spoedig gevolgd door bakfietsen.
1925:
D.L. Schakel, die in het begin geen eigen vermogen in de firma heeft gebracht, koopt Verbeek uit en is nu de enige eigenaar van Verbeek & Schakel.
1927:
Schakel koopt een pand aan de Waterloseweg en bouwt op de bijbehorende grond een nieuwe fabriek. Op dit terrein was het bedrijf tot het begin van deze eeuw gevestigd.
In de jaren dertig begint Verbeek & Schakel met de productie van gemotoriseerde tweewielers en verwerft daarmee in de jaren voor de oorlog in korte tijd een belangrijke plaats binnen Nederland. Het bedrijf heet nu "Sparta Rijwielen- en Motorenfabriek, Firma Verbeek & Schakel". Ook op fietsgebied richt Verbeek & Schakel zich meer op het zware werk. In de folder van 1936 worden naast 4 gewone fietsmodellen voor dames en heren, een model voor kinderen, een dienstfiets, een transportfiets en een tandem ook bakfietsen in meer dan 15 uitvoeringen aangeboden, gedeeltelijk voorzien van een hulpmotor. Zie verder Bron: www.rijwiel.net/spartan.htm

Hoofdstraat

Hoofdstraat
Collectie: Roel Boon.

Hoofdstraat
Herman Drenth ergens op de Hoofdstraat. (Archief: Henri Brouwer)

Hoofdstraat
Herman en Geertruida Drenth op de Hoofdstraat. (Archief: Henri Brouwer)

Hoofdstraat
Herman en Geertruida Drenth op de Hoofdstraat. (Archief: Henri Brouwer)

Hoofdstraat
Interieur La Bordelaise. Ongeveer 1940.